Arbeidsbok
Plantecella (Gå til denne siden)
Bruk figuren til å svare på følgende spørsmål.
Oppgave 1
Planter er spesielle fordi de kan produsere glukose og oksygen. Hvor i cella foregår denne prosessen?
Oppgave 2
Hva er forskjellen på cellemembran og cellevegg?
Oppgave 3
Hvilke celledeler er viktig for produksjon av proteiner?
Sammenlign plante- og dyrecella (Gå til denne siden)
Sammenlign plante- og dyreceller
Oppgave 4
Hva vil du si er de største forskjellene på plante- og dyreceller?
Bakterier (Gå til denne siden)
Oppgave 5
Hva vil du si er de største forskjellene på bakterieceller sammenlignet med plante- og dyreceller?
Oppgave 6
Bakteriene var sannsynligvis de første organismene på jorda. Sammenlign oppbygningen til bakterier, plante- og dyreceller, og kom med noen argumenter som støtter det at bakterier levde på jorda før planter og dyr ble utviklet.
Spesialiserte celler (Gå til denne siden)
Oppgave 7
Eggceller, fettceller, hårceller og kjertelceller er eksempler på celletyper i menneskekroppen. Prøv å forklare hva slags funksjon hver av disse cellene har. Søk gjerne på nettet for å få hjelp.
Oppgave 8
Her ser du et tverrsnitt av et blad som viser ulike typer celler. Hvilke funksjoner tror du at ulike celler i et blad har? Oppgi minst tre typer funksjoner.
Oppgave 9
Muskelvev, magesekk og fordøyelsessystemet er eksempler på henholdsvis vev, organ og organsystem. Gi ett annet eksempel på vev, organ og organsystem.
Beskriv nordlys (Gå til denne siden)
Oppgave 1
For en som aldri har sett bilder av nordlys eller opplevd nordlys, kan det være vanskelig å forestille seg hva dette er. Gi en beskrivelse av hvordan nordlys kan se ut.
Hvilke fenomener? (Gå til denne siden)
Oppgave 2
Hvilke av følgende fenomener tror du er nødvendig for at nordlys skal oppstå på jorda? Du kan krysse av flere alternativer.
Hvordan oppstår nordlys? (Gå til denne siden)
Oppgave 3
Ta utgangspunkt i animasjonen og forklar hvordan nordlys oppstår. Bruk følgende ord i forklaringen: solvind, elektrisk ladde partikler, magnetfelt, polområde, atmosfære og eksitering.
Oppgave 4
Hva vil det si at et atom blir eksitert?
Oppdater svaret ditt (Gå til denne siden)
Oppgave 5
Er du enige i svaret du ga? Hva vil du eventuelt rette på og hvorfor?
Hvor og når kan vi se nordlys? (Gå til denne siden)
Oppgave 6
I dagslys er det ikke mulig å se nordlys. Hvordan er det da mulig å drive med nordlysforskning på Svalbard når Svalbard ligger inne i området for dagnordlys?
Oppgave 7
I teorien er det mulig å se nordlys noen få ganger per måned i Oslo. Tenk dere at dere er ute hver eneste kveld gjennom en hel måned, men likevel ikke ser nordlys. Hvordan kan dere forklare det?
Aminosyrer (Gå til denne siden)
Oppgave 1
Ei celle trenger store mengder aminosyrer, fordi aminosyrene hele tiden blir brukt til å danne proteiner. Hvor får menneskekroppen aminosyrer fra?
Oppgave 2
Hvilke av disse matvarene er rike på proteiner?
Proteiner (Gå til denne siden)
Oppgave 3
Enzymer er viktige proteiner som får kjemiske reaksjoner til å gå raskere uten at de selv blir brukt opp. Enzymer deltar for eksempel i nedbrytningen og oppbygningen av stoffer i en organisme. Gi noen konkrete eksempler på nedbrytning og oppbygning av stoffer i planter og dyr.
Oppgave 4
Proteinet melanin gir farge i regnbuehinnen. Det er mengden av dette proteinet som avgjør om du har brune, grønne eller blåe øyne. Kan dere tenke dere andre egenskaper hos mennesker som skyldes proteinet melanin. Søk på "melanin" på Internett hvis dere trenger tips.
Proteinsyntesen (Gå til denne siden)
Oppgave 5
Hvorfor er det ikke så lurt at DNA-molekylene går ut av kjernen og fester seg på ribosomene, når nye proteiner skal lages?
Oppgave 6
Beskriv hvordan aminosyrer settes sammen til proteiner på ribosomene.
Stoffene i fotosyntese (Gå til denne siden)
Stoffene i fotosyntesen
Oppgave 1
Hvor kommer stoffene som inngår i fotosyntesen fra, og hvor blir de av?
Stoffene i celleåndinga (Gå til denne siden)
Oppgaver om celleånding
Oppgave 2
Hvor kommer stoffene i celleåndinga fra, og hvor blir de av?
Oppgave 3
Hvorfor er plantene så viktige for livet på jorda?
Forflytting av karbon (Gå til denne siden)
Oppgave 4
Beskriv hva som skjer når karbonatomet flytter seg i kretsløpet vist i animasjonen. Bruk det du har lært om fotosyntesen og celleånding i svaret ditt.
Dannelse av olje (Gå til denne siden)
Oppgave 5
Olje, kull og gass inneholder karbon. Hvor kommer karbonet i disse forbindelsene fra?
Opptak og frigjøring av karbondioksid (Gå til denne siden)
Oppgave 6
Mengden karbondioksid i atmosfæren har økt de siste hundre årene. Hvilke prosesser tror du har bidratt til dette? Ta utgangspunkt i figuren over når du svarer.
Oppgave 7
Er prosessene som har bidratt til økt mengde karbondioksid i atmosfæren de siste hundre årene, en del av det langsomme eller raske kretsløpet?
Oppgave 8
Forbrenning av fossilt drivstoff flytter karbon fra det langsomme til det raske kretsløpet. Hvilke konsekvenser har dette?
Oppgave 9
Hva kan vi gjøre for å hindre at mengden karbondioksid i atmosfæren øker? Ta utgangspunkt i figuren over når du svarer.