Hopp til hovedinnhold
 

Arbeidsbok

Kva er årsakene til at vi blir sjuke? (Gå til denne sida)

Oppgåve 1

Kvifor trur du vi kan bli sjuke når vi får virus i kroppen? Bruk det du kan frå før når du svarar på oppgåva.

Ikkje svara

Modellar av virus (Gå til denne sida)

1. Bilde i gråtoner. Overflatemolekylene (piggene) kan skimtes.

Koronaviruset sett gjennom eit elektronmikroskop.

2. Fargebilde som ser ut som et foto. Overflaten er grå med røde overflatemolekyl/pigger.

3D-modell av koronaviruset som framhevar forma på overflata.

3. Illustrasjon i farger.

Teikning som viser eit tverrsnitt av koronaviruset og framhevar arvestoff og piggar.

Oppgåve 2

Alle modellar har sine styrkar og avgrensingar. Kva synest du er styrkane og avgrensingane ved modellen på figur 3?

Ikkje svara

Virus angrip celler (Gå til denne sida)

Munnleg oppgåve

Jobb i par.

  • Bruk modellen over, og beskriv til kvarandre kva som skjer når eit virus angrip ei celle i kroppen.
  • Foreslå ei årsak til at nokre av symptoma på covid-19 er trykk i brystet og tung pust.

 

Oppgåve 3

I utsnittet av cella ovanfor er viruset ganske lite i forhold til cella. På oversiktsbiletet er derimot virusa ganske store i forhold til cellene. Kvifor trur du det er slik i denne modellen?

Ikkje svara

Skriv eit svar til Viktor (Gå til denne sida)

Oppgåve 4

Vi såg innleiingsvis at Viktor ikkje kunne kjenne smaken på smoothien. Han lurte på kvifor koronavirus kan påverke smakssansen.

Bruk det du har lært til å fullføre ei forklaring til Viktor om kvifor koronaviruset gir symptom som tapt smaks- og luktesans. Treng du meir informasjon kan du lese denne artikkelen (tekna.no).

Ikkje svara

Fordjupingsoppgåver (Gå til denne sida)

Les artikkelen: Derfor tar handsprit og handvask knekken på korona (forskning.no). Svar deretter på oppgåvene nedanfor.

Fordjupingsoppgåve 1

Å vaske seg med handsprit fungerer berre mot enkelte typar virus. For eksempel øydelegg handsprit koronaviruset, men ikkje noroviruset (som gir omgangssjuke). Kvifor er det slik?

Ikkje svara

Fordjupingsoppgåve 2

Kvifor er det slik at såpe fjernar både koronviruset og noroviruset.

Ikkje svara

Immunforsvaret (Gå til denne sida)

Munnleg oppgåve

Jobb i par. Bruk modellen over og beskriv for kvarandre korleis immunforsvaret kjempar ned viruset.

 

Oppgåve 5

Kva er styrkar ved denne modellen? 

Ikkje svara

Immunitet (Gå til denne sida)

Oppgåve 6

Samanlikn grafane frå første og andre gong viruset kjem inn i kroppen. Kva er den viktigaste skilnaden på korleis kroppen reagerer den andre gongen viruset kjem inn i kroppen?

Ikkje svara

Oppgåve 7

Bruk dei to grafane til å beskrive korleis vi kan bli immune mot virus.

Ikkje svara

Skriv eit svar til Viktor (Gå til denne sida)

.

Oppgåve 8

Viktor lurar på korleis kroppen taklar koronaviruset. Bruk det du har lært til å skrive ei forklaring til Viktor. Her er nokre ord du bør ha med i forklaringa: antistoff, drepeceller, tung pust, feber og hugseceller.

Ikkje svara

Oppgåve 9

Tenk deg at du skal forklare Viktor korleis immunforsvaret kjempar ned koronaviruset. Kva for ein modell trur du vil fungere best?

Ikkje svara

Fordjupingsoppgåver (Gå til denne sida)

Fordjupingsoppgåve 3

Virus kan mutere. Kva betyr det?

Ikkje svara

Fordjupingsoppgåve 4

Kva trur du kan skje med immuniteten dersom viruset endrar seg veldig mykje?

Ikkje svara

Føreslå tiltak (Gå til denne sida)

Oppgåve 10

Kva veit du frå før? List opp alle tiltaka for å hindre spreiing av koronaviruset som du veit om. Tenk på tiltak knytt til skule, fritid, reiser og butikkar.

Ikkje svara

Smittekurver (Gå til denne sida)

Oppgåve 11

Ein del ønsker å bli smitta av koronaviruset så fort som mogleg, slik at dei blir ferdige med sjukdommen. Kvifor er ikkje dette ein god idé?

Ikkje svara

Utforsk smittespreiing (Gå til denne sida)

Oppgåve 12

Køyr simuleringa tre gongar for kvar av følgjande situasjonar:

  • inga tiltak
  • munnbind
  • avstand på ein meter 

Noter i tabellen talet på smitta for kvar køyring, og rekn ut gjennomsnittet.

Ikkje svara

Oppgåve 13

Simuleringa av smittespreiinga gjengjev ikkje røynda nøyaktig, og det er gjort nokre forenklingar. Vi kan seie at desse forenklingane er avgrensningar ved modellen. Kva er det simuleringa IKKJE viser? 

Ikkje svara

Vurder smitteverntiltak (Gå til denne sida)

Her er ei liste over effekt og byrde av smitteverntiltak som Folkehelseinstituttet har laga. Bruk tabellen når du løyser oppgåvene nedanfor.

 

TILTAKSGRUPPE

SMITTEVERN- EFFEKT

TILTAKSBYRD

Samfunns- økonomisk byrd for arbeidslivet

Byrd for trivsel og folkehelse

Byrd for barn og unge

Byrd for andre sårbare*

Hygiene: handhygiene, hostehygiene og reingjering

Middels

Lita

Lita

Lita

Lita

Hygiene: Munnbind

Liten-middels

Lita-

middels

Middels

Middels

Middels

Heime ved symptom

Stor

Middels

Middels

Middels

Lita

Testing og isolering

Stor

Middels

Stor

Middels

Lita

Smittesporing og karantene

Stor

Middels

Stor

Middels

Middels

Avstand til andre

Stor

Middels

Stor

Middels

Lita

Avgrensa sosial kontakt i privatlivet

Stor

Lita

Stor

Stor

Stor

Heimekontor

Middels-stor

Middels-stor

Stor

Lita

Lita

Restriksjonar for trening, øvingar, foreiningar mv.

Middels

Lita- middels

Stor

Stor

Stor

Restriksjonar for arrangement

Stor

Stor

Stor

Lita

Middels

Restriksjonar for kafear, restaurantar

Middels

Stor

Middels

Lita

Middels

Restriksjonar for barar, pubar, uteliv

Stor

Lita-stor

Middels

Lita

Middels

Restriksjonar for kjøpesenter og butikkar

Middels

Middels-stor

Lita

Lita

Lita

Restriksjonar for barnehage, barneskule

Liten

Stor

Stor

Stor

Lita

Restriksjonar for ungdomsskule

Middels

Lita

Stor

Stor

Lita

Restriksjonar for vidaregåande, universitet, høgskule

Middels

Lita

Middels

Stor

Lita

Reisetiltak

Stor

Stor

Stor

Lita

Lita

Vaksinasjon

Stor

Lita

Inga

Inga

Inga

Kommunikasjon

Stor

Lita

Inga

Inga

Inga

*Med sårbare grupper meinast funksjonshemma, kronisk sjuke, rusmisbrukarar og enkelte andre grupper

Kjelde: Ulike scenarier for fremtidig utvikling i pandemien (pdf)

 

Oppgåve 14

Vel ut to tiltak frå lista som du meiner er gode og eitt tiltak som du meiner ikkje er godt. Grunngi vala dine ut frå smitteeffekt og tiltaksbyrde.

Ikkje svara

Oppgåve 15

Viktor er usikker på om smitteverntiltak hjelper. Tenk deg at du sit i ungdomsrådet i kommunen din. Kva for nokre råd for å hindre smittespreiing ville du ha gitt til befolkninga i kommunen din? Bruk både det du har lært av simuleringa og lista frå Folkehelseinstituttet.

Ikkje svara

Kva er ein vaksine? (Gå til denne sida)

Oppgåve 16

Kva er ein vaksine? Bruk det du kan frå før når du svarar på oppgåva.

Ikkje svara

Biverknadar (Gå til denne sida)

Oppgåve 17

Kva trur du skjer om ein person får alvorlege biverknadar av vaksinen mens vaksinen er under testing eller etter at vaksinen er godkjend?

Ikkje svara

Vurder argument (Gå til denne sida)

Oppgåve 18

«Bestemor seier at ein kan døy av vaksine.»

Er det eit godt eller dårleg argument? Grunngi svaret.

Ikkje svara

Flokkimmunitet (Gå til denne sida)

Oppgåve 19

Tenk deg at du er ein person som ikkje toler vaksine. Kvar trur du det er best å vere? I situasjon 1 eller situasjon 2. Grunngi svaret.

Ikkje svara

Oppgåve 20

Kvifor er det viktig å oppnå flokkimmunitet?

Ikkje svara

Oppgåve 21

«Eg treng ikkje å ta vaksine fordi det er så mange andre som tek det, og da blir vi kvitt pandemien same kva

Er det eit godt eller dårleg argument? Grunngi svaret.

Ikkje svara

Skriv eit svar til Viktor (Gå til denne sida)

Oppgåve 22

Skriv eit svar til Viktor, og føreslå tre argument for å ta vaksine.      

Ikkje svara