Arbeidsbok
Biologiske spor (Gå til denne siden)
Oppgave 1
Politiet har sikret seg biologiske spor fra åstedet. Hva slags biologiske spor tror dere politiet kan ha funnet? Gi minst fire forslag.
Arbeidsrutiner (Gå til denne siden)
Oppgave 2
Hva tror dere kan skje hvis politi eller rettsgenetikere ikke bruker hansker og beskyttelsesdrakt når de samler eller arbeider med biologisk materiale fra åsteder eller mistenkte?
PCR (Gå til denne siden)
Oppgave 3
Vi vil kopiere dette området på DNA-tråden med PCR:
ATTCGACCCAGAGATAGATAGATAGAT ......
Hvordan skal primeren for starten av området se ut?
Oppgave 4
Forklar med egne ord hvilken funksjon primeren har i PCR.
Oppgave 5
Hvor mange forskjellige primere trenger vi for å lage kopier av 17 ulike områder på DNA?
Oppgave 6
Hvorfor er temperaturregulering viktig i PCR?
Oppave 7
Hvorfor trenger vi å bruke PCR når vi skal få fram en DNA-profil?
DNA-profil fra åstedet (Gå til denne siden)
Oppgave 8
Bruk resultatene fra elektroforesen til å fylle inn feltene som mangler i DNA-profilen fra åstedet.
Område | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
Åsted | XY | 11-17 | 6-9 | 30-32 | 10-15 | 11-16 | 16-17 | 12-14 | 21-23 | 10-10 | 21-23 | 13-14 | 27-19 |
Skriv inn svarene i tekstboksen under.
Har vi funnet tyven? (Gå til denne siden)
Disse oppgavene bør oppsummeres i hele klassen.
Dette er DNA-profilene som rettsgenetikerne sendte over til politiet av de tre mistenkte. Sammenlign med DNA-profilen fra åstedet og se om dere får noe treff.
Område | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
Ira Johnsen | XX | 11-17 | 6-9 | 30-32 | 10-15 | 11-15 | 17-17 | 21-24 | 9-11 | 8-15 | 15-19 | 12-13 | 21-22 | 9-9 | 21-24 | 12-15 | 26-30 |
Peter P. Fix | XY | 11-17 | 6-9 | 30-32 | 10-15 | 13-16 | 16-16 | 19-26 | 10-12 | 11-16 | 16-17 | 12-14 | 21-23 | 10-10 | 21-23 | 13-14 | 27-19 |
Tim Saltar | XY | 11-17 | 6-9 | 30-32 | 10-15 | 13-14 | 12-18 | 24-27 | 8-13 | 10-16 | 12-19 | 11-15 | 20-20 | 9-10 | 20-21 | 11-14 | 28-28 |
Oppgave 9
Hvem sin sigarettsneip ble funnet på åstedet?
Oppgave 10
Den mistenkte nekter for å ha begått innbruddet. Hva tror du den mistenkte kan ha som forklaring på at sneipen ble funnet i innbruddslokalet?
Oppgave 11
Tenk deg at du er en journalist i Morgenavisa. Lag en avisoverskrift og en ingress til en ny artikkel i avisa som tar utgangspunkt i resultatet fra DNA-analysen. Les gjerne avisartikkelen fra Morgenavisa for å få noen tips.
Oppgave 12
Hvilke biologiske spor tror dere fungerer best som bevis i en rettssak: hår, blodspor eller sigarettsneip? Begrunn svaret.
DNA-registeret (Gå til denne siden)
Oppgave 13
Hva er lagret i DNA-registeret?
Oppgave 14
Hvem mener dere bør være registrert i DNA-registeret?
Bruk av gentester (Gå til denne siden)
Oppgave 15
Hva kan vi oppnå med å ta en gentest som kartlegger utseende / geografisk opphav til kvinnen vi mistenker?
Oppgave 16
Tenk deg at en gentest viser at kvinnen er asiatisk. Hvilke konsekvenser tror du det kan ha hvis denne informasjonen blir spredd i media?
Bruk av slektsforskningsregistre (Gå til denne siden)
Disse oppgavene bør oppsummeres i hele klassen.
Oppgave 17
Studer slektstreet, og prøv å tenke dere til hva som har skjedd. Hvem tror dere står bak innbruddet på Majorstua i Oslo og i Bergen?
Oppgave 18
Hvem vil dere kalle inn for å avgi celleprøve for å få laget en DNA-profil, slik at dere kan få et mer sikkert bevis?
Oppgave 19
Tenk deg at du er en krimforfatter som ønsker å bruke denne saken som utgangspunkt for din neste bok. Prøv å finne et godt plott der løsningen er litt innviklet og som f.eks. involverer planting av bevis.
Oppgave 20
I Norge er det ikke lov å bruke slektsforskningsregistre i etterforskning, men i noen land er det tillatt. Synes dere det er greit at politiet bruker slektsforskningsregistre hvor de i prinsippet kan identifisere nesten alle personer? Begrunn svaret.